קרטוקונוס – קרנית חרוטית

קרטוקונוס ( Keratoconus ) היא מחלה המערבת את קרנית העין, כאשר הקרנית מתקמרת בהדרגה עם הזמן ומשנה את הצורה שלה מצורת כיפה סימטרית לצורת חרוט לא סימטרית. תבנית זו גורמת לירידה בראייה, גורמת לראייה להיות לא יציבה ולהחלפת משקפיים באופן תכוף יותר עם מספר גבוה יותר.

מחלת עיניים קרטוקונוס

מה זה קרטוקונוס?

משמעות המילה קרטוקונוס מקורה ביוונית ומשמעותה קרנית (Kera) חרוט (conus), בעברית: קרנית חרוטית. מדובר במחלה של הקרנית שבה קרנית העין מתקמרת בקצב הדרגתי, והצורה שלה גם משתנה מצורה סימטרית של כיפה לצורה קמורה מאוד ו-אסימטרית ואם המחלה ממשיכה ומתקדמת בסופו של דבר יש צורך בביצוע ניתוח קורטוקונוס לצורך החלפה או השתלה של הקרנית וכו'.

מחלת עיניים קרטוקונוס באה לידי ביטוי בעין כאשר הקרנית הופכת להיות דקה יותר ובמקביל גם נעשית קמורה יותר עם הזמן. הצורה החרוטית של קרנית העין, גורמות לכך שהשבירה של קרני האור אינה סימטרית, ולכן קרני האור לא מסוגלות להתמקד טוב על פני הרשתית. הדמות שמתקבלת בעין של מי שסובל מהתופעה זו יוצאת מעוותת ולא חדה וברורה, ולצד זה יש עליה במספר של הצילינדר (אסטיגמטיזם) שרק הולך וגדל וגורם לירידה באיכות הראייה.

מתי זה מתחיל?

לרוב תופעה זו מתחילה בגיל 15 או 16 והיא עשויה להידרדר בקצב איטי במשך כמה שנים. קורטוקונוס יכול לפגוע בעין אחת אך גם בשתי העיניים יחד. סבירות גבוהה שמדובר בתהליך עם מרכיב גנטי שבו מעורבים גנים שונים ולרוב יש היסטוריה משפחתית של אנשים שסבלו ממחלת קרטוקונוס במשפחה או שעברו ניתוח השתלת קרנית העין. בנוסף נמצא כי המחלה יכולה להיווצר בעקבות שפשוף של שנים רבות של העניים או על רקע של דלקות עיניים חוזרות ונשנות.

הטיפול בקרנית העין

למחלת עיניים קרטוקונוס (קרנית חרוטית) יש מגוון רחב מאוד של טיפולים שתלויים במידת החומרה של המחלה ובקצב ההתקדמות שלה, החל משלב ההתאמה של משקפים ועדשות מגע מיוחדות, עד לניתוח קרטוקונוס והשתלת קרנית העין. במידה והמחלה אינה יציבה, דינמית ומתקדמת הטיפול המומלץ במחלה כיום הוא: קרוסלינקינג (corneal collagen cross linking or CXL), קשרי צילוב של הקרנית. טיפול זה צריך לבצע כאשר מאובחן קרטוקונוס לא יציב.

במצב כזה מומלץ לגשת אל רופא עיניים מומחה קרטוקונוס שיאבחן את קרנית העין ואת המצב וייתן הערכה מהימנה ומקצועית. על מנת לשפר את איכות הראייה צריך בדרך כלל להרכיב עדשה או עדשות מגע מיוחדות. במקרה קשה כאשר עדשות מגע אינן יכולות לסייע או לשפר את הראייה ניתן לבצע ניתוח השתלה של הקרנית שזה למעשה החלפת קרנית קרטוקונית בקרנית בריאה.

חייג לקביעת תור
ניווט